تست مامان
توی اقتصاد و مارکتینگ یه اصطلاحیه بنام «تست مامان». خلاصه ش اینه که وقتی ما از بقیه نظر میپرسیم، ته دلمون میخواد که اوننظر رو تایید کنن. یعنی مثلا اگر ایده ت رو برای مامانت مطرح کنی، احتمال داره بخاطر حس مادری و از سر دلسوزی تاییدت کنه. برای همین باید تست کنی ببینی یه وقت جوری سوال نپرسیده باشی که طرف مقابل ملاحظه ت رو کرده باشه، یا از روی شفقت، حقیقت رو بهت نگفته باشه.
لازمه که این «تست مامان» رو توی زندگی روزانه هم بکار بگیریم. چرا؟ چون بعضی ایده ها و باورهامون رو زیادی از حد دوست داریم. انقدر که هیچوقت عمیق و اساسی نقدشون نمیکنیم. یعنی یه جایی تو ناخودآگاهمون دلمون نمیاد از دستشون بدیم.
این توی درازمدت میتونه به ضررمون تموم بشه. چون اندیشه های غلط قبلی، «پیش فرض» باورهای جدید خواهند شد، و بعد از یه مدت، انقدر ایده های غلط روی همدیگه ساختیم که سقوط میکنیم توی گرداب کژ اندیشی.
البته احتمالا یه روزی سیلی حقیقت رو میخوریم، اما تا اون روز ممکنه یه عالمه برای ایده های اشتباهمون هزینه داده باشیم.
1991
@kafiha